Разцъквай самореклама

Току-що научих от новините на БНТ, че депутатите окончателно приели новия закон за БАН. Тъй като на новината бяха посветени още само двечки набързо изстреляни изречения, не разбрах какво е останало в този закон, ще се закрива ли Академията, на чиновническо разпореждане ли ще я предоставят, що ли.

За сметка на това в следващите няколко минути бях обилно залят с информация за новото шоу на БНТ „Красивата наука“. Изгледах интервюта по темата, които едни хора, работещи в БНТ, бяха направили с други хора, работещи в БНТ. Бях осведомен, че специално за да даде рамо на шоуто, в България е пристигнал „първият човек-киборг“. И в самия край на репортажа – сякаш авторите му си бяха дали сметка, че от толкова самореклама на човек може да му се доспи – получих необходимата доза шоу-шок: „Красивата наука“ щяла да се води от… Мария Силвестър.

„Радвам се“ – каза тази прелестна водеща – „че най-сетне тук събрахме едни хора, с които можем да си разцъкваме за наука“.

Ще оставя Мария Силвестър да си разцъква, макар да се съмнявам, че ще са много хората, които биха цъкали с език, докато гледат „Красивата наука“. Дори изобщо няма да повдигам въпроса какво общо има пък въпросната дама с науката и дали „журналистическият“ й метод може да направи красива която и да било тема. Отсега си я представям как подскача в шарени дрешки около макет на адронен колайдър (примерно) и живо се интересува дали заниманията с наука повдигат либидото на събеседниците й.

Но друго ми е по-интересно в случая. Един феномен, който – заедно със съмнителния професионализъм – може да се забележи във всички големи български телевизии. Погледайте няколко часа българска телевизия и опитайте да пресметнете какъв процент ефирно време е пряко или косвено свързано със самореклама на поредното шоу, поредната смайваща продукция, поредната псевдогражданска инициатива, подета от медията. Не във времето за реклами, а в новинарските емисии!

Което ме кара да си задам въпроса: в крайна сметка нашите телевизии интересуват ли се от света извън студиото, или са се вторачили главно в собствения си пъп? За какви новини изобщо говорим, ако отделяш една четвърт от новинарската си емисия за самореклама на собственото си шоу? Нашите телевизии се превръщат сами по себе си в едни големи „риалити“-та: създават своя собствена реалност и се занимават с нея, външният свят е безинтересен.

Парадокс – насред информационната епоха тъкмо онези, чиято работа е да те информират, си намират други занимания. Изходът от тази разцъкана работа е едно „цък“ на дистанционното. Но това не решава проблема.

Публикувано на Uncategorized и тагнато, , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s