Дъждовни следобеди и задънени улици

Димитър Ганев. „Следобедите на ленивия любовник“. ИК „Сиела“, 2011. Цена: 8 лв.

За пръв път срещнах името Димитър Ганев преди няколко месеца на страниците на „Литературен вестник“ с много интензивни, впечатляващи стихове. Кратката бележка, наблягаща върху младата възраст на автора (19 години) обещаваше скоро излизащ сборник с разкази, така че си отметнах да го очаквам.

„Следобедите на ленивия любовник“ е този въпросен сборник, съдържа на задната си корица същия акцент върху възрастта на автора и може да се чете по два начина – със или без съзнанието, че авторът му е на 19 години. При първия начин на четене несъмнено ще говорим за обещаващ талант, за мигове на изненадваща зрялост, за завидно овладяване на жанра; както и, разбира се, за някои естествени и очаквани ювенилни пропадания, които обаче няма как да накърнят цялостното положително впечатление от книгата. Във всеки случай, определено смятам, че разказите на Димитър Ганев са по-добри от онези, които аз пишех на 19.

Хубаво е, че, ако се абстрахираме от тази подчертана и в паратекста, но и в самите текстове възраст, „Следобедите на ленивия любовник“ пак ще остане една от стойностните и запомнящи се книги в жанра на късия разказ през последните няколко години. Заглавието не просто идва от един конкретен разказ в книгата, но и обобщава тематичния кръг, около който се въртят всички те: любов и секс, красиви момичета, кафенета, не прекалено натрапчива декадентска атмосфера. Героите прекарват доста време да „правят секс“ (винаги с този най-неутрален израз и никога с някой по-литературен или по-вулгарен, което само по себе си подсказва доста от намеренията на книгата). Зад всичко това стои сериозен опит за изследване на емоционалните пукнатини под арогантното самочувствие на философски настроени прелъстители, което обикновено проявява(т) разказвачът/ите. Химерата на любовта, задънените улици между хората, празнотата и опитите за бягство от нея – това са в крайна сметка дълбинните теми на разказите в книгата.

Техният разказвач често се позовава на литературни и философски авторитети – от Бунин до Карвър, от Шопенхауер до Киркегор. Сериозната литературна школовка на автора прочее личи и без това жонглиране с имена. Относителните слабости на книгата логично произлизат от липсата на опит и от предоверяването на „правилното“ литературно писане: изграждането на персонажите понякога е колебливо, особено когато те са надхвърлили тийнейджърската възраст, а диалогът на моменти е изкуствен. В стилово отношение силата на Димитър Ганев е по-скоро във финалите: едновременно заковаващи и изпълнени с потенциалност, умело балансирани между категоричното и недо изказаното. Например: „Всичко беше възможно тогава, когато не знаех нищо за смъртта и чаках любовта като влак от нечий чужд сън“ („Всяка централна гара“). Ако призовем пак разхождащите се из книгата авторитети, стилът на тези финали – и не само на финалите – напомня най-вече Кортасар. Но характерът на финалите потвърждава наблюдението, че сам по себе си талантът на Ганев като че ли е по-скоро поетичен, отколкото белетристичен. Простичко казано, стиховете му ме впечатлиха повече. За употребата на този несъмнен талант в белетристичното писане можеше да помогне и една по-сериозна редакторска намеса – тя, покрай другото, навярно щеше да отстрани началния разказ („Как промених световната литература“), който силно редуцира възможността да четем книгата без съзнанието, че авторът й е на 19. Нека тогава приемем застраховката на този възрастов филтър и повторим, че „Следобедите на ленивия любовник“ е голямо обещание. Оттук нататък чакаме.

 Рецензията е публикувана във в. „Култура„, бр. 14.


Advertisements
Публикувано на рецензии и тагнато, , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s